ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 東京農業大学農学集報
  3. 58巻(2013-2014)
  4. 4号

中学校教科書にみる樹木名

https://nodai.repo.nii.ac.jp/records/535
https://nodai.repo.nii.ac.jp/records/535
57d97c3f-ea7d-4787-a12e-51a59f11d5bc
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00009010479.pdf KJ00009010479.pdf (1.0 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-03-05
タイトル
タイトル 中学校教科書にみる樹木名
タイトル
タイトル Tree Names seen in Junior High School Textbooks in Japan
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 中学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 教科書
キーワード
主題Scheme Other
主題 樹木名
キーワード
主題Scheme Other
主題 国語
キーワード
主題Scheme Other
主題 理科
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 A school textbook
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Language
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Junior High School
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Science, Social studies
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Tree name
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00164184
論文名よみ
タイトル チュウガッコウ キョウカショ 二 ミル ジュモクメイ
著者 川上, 涼可

× 川上, 涼可

WEKO 3138

川上, 涼可

ja-Kana カワカミ, スズカ

Search repository
鈴木 貢次郎

× 鈴木 貢次郎

WEKO 3139

鈴木 貢次郎

ja-Kana スズキ, コウジロウ

Search repository
濱野 周泰

× 濱野 周泰

WEKO 3140

濱野 周泰

ja-Kana ハマノ, チカヤス

Search repository
Kawakami, Suzuka

× Kawakami, Suzuka

WEKO 3141

en Kawakami, Suzuka

Search repository
Suzuki Kojiro

× Suzuki Kojiro

WEKO 3142

en Suzuki Kojiro

Search repository
Hamano Chikayasu

× Hamano Chikayasu

WEKO 3143

en Hamano Chikayasu

Search repository
著者所属(日)
東京農業大学地域環境科学部造園科学科(現栃木県那須塩原市立東那須野中学校)
著者所属(日)
東京農業大学地域環境科学部造園科学科
著者所属(日)
東京農業大学地域環境科学部造園科学科
著者所属(英)
en
Department of Landscape Architecture, Fuculty of Regional Environmental Science, Tokyo University of Agriculture (Presently holding a post : Tochigi Prefecture Nasushiobara municipal Higashi-Nasuno junior high school)
著者所属(英)
en
Department of Landscape Architecture, Fuculty of Regional Environmental Science, Tokyo University of Agriculture
著者所属(英)
en
Department of Landscape Architecture, Fuculty of Regional Environmental Science, Tokyo University of Agriculture
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Articles
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 日本の中学校の教育課程は,国語,社会,数学,理科,音楽,美術,保健体育,技術・家庭及び外国語の各教科,道徳,総合的な学習の時間ならびに特別活動(計12教科)によって編成されている。樹木は,食料や建築材・家具,観賞に利用されるだけでなく,文学や短歌,俳句,詩でうたわれたり,音楽でも歌われたりする。また社会の歴史や地理を学ぶ上でも樹木名が多く関わる。技術・家庭でも木工作や栽培,料理等の内容で必要となる。本報では,中学生が学ぶ樹木名を調べるために,国語,社会,理科,音楽,技術・家庭の教科書から樹木名を抽出し,その種数や頻度の分析を行った。その結果,裸子植物ではマツ,スギ,イチョウ,被子植物の離弁花ではミカン,サクラ,リンゴ,ブドウ,ウメ,チャノキ,バラ,ヤナギ,モモ,合弁花では,カキノキ,コーヒーノキ,単子葉植物では,タケ,ササ,バナナが多く記述されていた。樹木名が多くみられる教科は国語であり,続いて社会(地理)であった。理科は社会(地理)よりも若干少ない樹木名数であった。続いて音楽,家庭となり,技術と歴史はほぼ同じ樹木名数であった。これらの結果は,理科で生物学として学ぶ樹木やその捉え方だけでは不十分な内容についても,他の教科書に記述されている樹木を学ぶことで,樹木への関心や教科間の連携を高められることが示唆された。またマツに対するクロマツやアカマツ等,これらの樹木名の表記の違い,分類学上のランクの不統一がみられ,その学習の必要性が問われた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The Junior High School Curriculum in Japan consists of twelve subjects, which are Language, Mathematics, Science, Social studies, Music, Art, Health and Physical Education, Technology and Home Economics, Foreign Languages, Moral education, Period for Integrated and Interdisciplinary Studies, and Special activities. In our lives, plants have a wide variety of uses, ranging from food to architecture. The names of plants can also be observed in songs, poems, and haikus (Japanese verse of seventeen syllables, in 5-7-5 syllabic form). The knowledge of plants is important for the learning of Social studies such as geography and history, Fine Arts such as paintings and sculpture, and Technology and Home Economics. We picked out and analysed the tree names found in Junior High School textbooks to figure out the tree names that Junior High School students ordinarily learn. The most common tree names seen in Junior High School textbooks were Pine, Cryptomeria (Japanese ceder), Ginkgo, Orange, Cherry blossomes, Apple tree, Vine and Ume. The school textbooks containing the largest number of tree names were Language textbooks, followed by the textbooks of Social studies (geography), Science, Music, Home Economics, Technology and Social studies (history). These results recommend having relationships between Science and other subject's textbooks to study trees including culture or customs. The tree names were described in several ways, e.g., in terms of genus, species, or local names, i.e. different between pine or Pinus thunbergi. We need such a course to study the difference between genus and species, hybrids and local names.
書誌情報 巻 58, 号 4, p. 235-242
レポート・講演番号
内容記述タイプ Other
内容記述 E
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 6
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00009010479
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 07:49:28.225291
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3