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アイテム
山岳道路の車両通行に対する画像解析による景観および安全性の評価について
https://nodai.repo.nii.ac.jp/records/2000453
https://nodai.repo.nii.ac.jp/records/20004532fc2c05e-7c60-449e-979e-dfa723705e50
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||||
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公開日 | 2025-06-13 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 山岳道路の車両通行に対する画像解析による景観および安全性の評価について | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Evaluation of landscape and safety by image analysis for vehicle traffic on mountain roads | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
著者 |
國井, 洋一
× 國井, 洋一
× 半沢, 千
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内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究では,様々な山岳道路が張り巡らされている神奈川県西部の箱根地域を対象地として,走行中に道路面を含めた景観を動画像として撮影し,フラクタル解析によるシークエンス景観の分析と地図による幅員と曲線半径の計測を実施した。これにより,運転者が望む景観に対する複雑さの変化を定量的に把握し,道路形状による安全性との関連を分析した。さらに,同地域において過去に発生した事故件数の調査を行い,事故の少ない安全な道路の特徴を考察した。具体的には,幅員や曲線半径といった基本的な道路の特徴に加えて,走行中に視認されるシークエンス景観を含めて定量的に分析を行い,過去に発生した事故発生箇所と照らし合わせることで,シークエンス景観および道路の特徴が運転者に与える影響について調査を行った。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to analyze the landscape caused by vehicular traffic. By analyzing complexity using fractal analysis, measuring width and curve radius using maps, and investigating the number of accidents that have occurred in the past in the Hakone area of western Kanagawa Prefecture, where various mountain roads exist, the characteristics of safe roads with few accidents were examined. A total of three roads in Kanagawa Prefecture were targeted. In order to examine the fractal dimension quantitatively, the correlation between width and curve radius was determined for the fractal dimension of the target roads, and was found to be significant for all roads. Furthermore, all analyses confirmed that roads with a high number of accidents are characterized by a curve radius of R=100m or less and a fractal dimension of ±0.050 to 0.075 up or down in the curve section. In other words, improvement of curves corresponding to each of the indicators obtained in this study and improvement of the design of curves that are the values of the indicators from the road planning stage will contribute to the creation of safe and comfortable roads with fewer accidents in the future. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : ランドスケープ研究 en : Journal of the Japanese Institute of Landscape Architecture 巻 88, 号 5, p. 517-522, 発行日 2025-03 |
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出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 公益社団法人 日本造園学会 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Japanese Institute of Landscape Architecture | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
DOI | ||||||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.5632/jila.88.517 | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |