Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-09-24 |
タイトル |
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タイトル |
運営者戦略と来店者ニーズからみる 都市近郊の農家レストランの発展方策 ─東京圏2 事例を対象として─ |
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言語 |
ja |
タイトル |
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タイトル |
Development Strategies of Farm Restaurants in Suburban Areas from the Perspective of Manager’ Strategies and Customer’s Needs ─ Two Case Studies in the Tokyo Area─ |
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言語 |
en |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
農家レストラン |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
都市近郊 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
地産地消 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
6 次産業化 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
潜在的ニーズ |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Farm restaurants |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Suburban areas |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Local food system |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Sixth industry |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Potential needs |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
item_1_source_id_1 |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00164184 |
item_1_description_2 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
P |
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言語 |
ja |
著者 |
増田,絵夢
寺野,梨香
内山,智裕
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著者所属(日) |
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ja |
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東京農業大学大学院国際食料農業科学研究科国際アグリビジネス学専攻 |
著者所属(日) |
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ja |
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東京農業大学国際食料情報学部アグリビジネス学科 |
著者所属(英) |
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en |
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Department of International Agribusiness Management, Graduate School of International Food and Agricultural Studies, Tokyo University of Agriculture |
著者所属(英) |
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en |
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Department of Agribusiness Management, Faculty of International Agriculture and Food Studies, Tokyo University of Agriculture |
item_1_description_8 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
論文 |
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言語 |
ja |
item_1_description_9 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Article |
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言語 |
en |
item_1_description_10 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
都市・農村交流の一形態として関心を集めた農家レストランは,これまで農村女性起業や新たな所得 確保の方策として,農村部を中心に様々な知見が蓄積されてきた。一方,都市住民の利便性や都道府県間の 移動が制限されたコロナ禍のような非常時を考慮すると,都市近郊に農家レストランが普及し,食と農の繋 がりを日常的に実感できる場が存在することは,食と農の乖離が進行する現代において有意義なことだと考 えられる。そこで本論では,運営者の戦略及び来店者ニーズを踏まえた都市近郊の農家レストランの普及・ 発展方策に関する検討を行った。分析方法は,東京圏の農家レストラン運営者へのアンケート調査から全体 的傾向や運営状況の把握を行った後,それを踏まえて抽出した2 つの成功事例への事例分析により,運営者 の経営方針や取組(聞き取り調査),及び来店者の特性と潜在的ニーズ(来店者アンケート調査)の解明を試 みた。その結果,東京圏の主要な立地形態である独立店舗型は,実施取組や運営者の意識から,食事提供に とどまらない存在価値を発揮できる可能性が確認できた。その上で,都市近郊では独立店舗型農家レストラ ンを中心に1)地元産食材を積極的に使用することに加え,独自の要素を持たせた料理提供を行うこと,2) 地産地消型の食事提供のみならず,癒やしを感じられる空間や接客,食や農に関する学びを提供することで, 来店者の継続的利用及び常連客の確保に繋げていくことが重要であると結論づけた。 |
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言語 |
ja |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Farm restaurants have attracted attention as a form of urban-rural exchange, and a variety of research has been accumulated, mainly of those in rural areas, regarding issues such as how rural women start businesses and how local business owners earn income. On the other hand, when the convenience of city residents or emergency situations such as the coronavirus pandemic which caused the restriction of movement between prefectures are considered, farm restaurants in suburban areas can provide more meaningful options, as they create places where people can experience the connection between food and agriculture on a daily basis, especially in an era of disconnection between food and agriculture. This study investigates measures to popularize and develop farm restaurants in suburban areas, by taking into account the operators’ strategies and the customers’ needs. The analysis method is 1) understanding the trends and operation conditions of the restaurants through a questionnaire survey of farm restaurant operators in the Tokyo area, 2) determining the management policies of the operators by means of two leading case studies, and 3) elucidating the characteristics and needs of the customers by questionnaire survey at the cite of these cases. The results confirmed that the independent type restaurants, which are the main in the Tokyo area, have the potential to demonstrate its value as well as providing meals, according to the efforts and the awareness of the operators. It concludes that, in the suburban areas, independent farm restaurants can play important roles to attract regular customers by 1) actively using locally produced ingredients and offering dishes with unique elements and by 2) providing relaxing spaces, customer service and learning opportunities about food and agriculture as well as locally produced meals. |
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言語 |
en |
bibliographic_information |
巻 69,
号 2,
p. 29-39,
ページ数 11,
発行日 2024-09-19
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レポート・講演番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
E |
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言語 |
ja |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
1 |
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言語 |
ja |