@article{oai:nodai.repo.nii.ac.jp:00000830, author = {鈴木, 聡志 and Suzuki, Satoshi}, issue = {2}, month = {Sep}, note = {教員が絶えず研究と修養に努める義務が法令に定められているが,教員の修養とは何であろうか。本研究では明治時代の心理学者・元良勇次郎の修養論に注目し,その特徴と教員の修養に与える示唆を検討した。元良は1903年から亡くなる1912年までの間に23の修養に関する文章を発表した。彼は1907年から翌年にかけて心理学と生物学に基づいた体系的な修養理論を作り,人間は意志の活動による試行錯誤の方法により品性を修養することができると主張した。彼の修養に関する文章の特徴は,時に非常に理論的なものがあることである。彼の修養理論は修養はいかにして可能かを説明するもので,教員と学生に修養のメカニズムを説くものと評価することができる。彼の理論は現代ではエピジェネティクスによって根拠づけられる可能性を秘めている。, Teachers are obligated to engage in continuous study and shuyo (cultivation) by law in Japan, but what is teacher’s cultivation? We examined Meiji era psychologist Yuzero Motora’s opinions on cultivation and their characteristics, and his suggestions for teacher’s cultivation. Motora published 23 articles on cultivation from 1903 to 12 (year of his death). He constructed a systematic theory on cultivation based on psychology and biology in 1907-08 and argued that human beings can cultivate their own characters by trial and error which is informed by the activity of will. His articles tended to be very theoretical. His theory explained how cultivation can occur so the mechanism of cultivation can be explained to teachers and students. Nowadays, epigenetics can give a well-grounded reason to his theory., E, 1, P, 論文, Article}, pages = {39--46}, title = {元良勇次郎の修養論─その特徴と教員の修養への示唆─}, volume = {65}, year = {2020}, yomi = {スズキ, サトシ} }