@article{oai:nodai.repo.nii.ac.jp:00000754, author = {入江, 彰昭 and 町田, 怜子 and 中道, 真太郎 and 宮林, 茂幸 and Irie, Teruaki and Machida, Reiko and Nakamichi, Shintaro and Miyabayashi, Shigeyuki}, issue = {2}, month = {2018-10-31}, note = {本研究では,砧小学校と喜多見小学校における地域の公園づくりを課題とした小学校の地域学習プログラムの試行を通じて,小学校の立地する地域の大学・行政・専門アドバイザーの多様な主体が連携した地域学習教育の支援体制のあり方を考察することを目的としている。公園づくりでは地域認識,時代認識,そしてストーリー性が重要であることから,「地域認識」・「課題解決(自分で考え,みんなで合意形成)」・「成果発表」の3つのステップで授業を進めた。第1段階「地域認識」では,砧・喜多見地域の豊かな自然環境資源と往古からつながる歴史文化資源を学び,児童に地域の歴史文化,自然環境の認識・理解させるために,専門アドバイザーが指導した。第2段階「課題解決(自分で考え,みんなで合意形成)」では,公園づくりの課題をまず自分で考えたのち,他人と意見を説明し合い合意形成していく力を養うために,児童が主体的,協働的に学ぶグループワークとし,その進行とファシリテーター役を大学教員と大学生が担った。第3段階「成果発表」では,子ども達の自信と誇りにつなげるために,児童1人1人が主体的に自らの公園アイデアを発表し,地域への誇り,愛着を深めてもらうために世田谷区(街づくり課)が児童の個々のアイデアを公園アイデア集として冊子にし,児童個々に配布した。本研究のケーススタディを通じて地域学習では地域の行政・小学校・大学・専門アドバイザー等の多様な主体が関わり,その役割を明確にし,協働連携した教育体制が重要であると考えられた。, This study evaluates the effectiveness of a collaborative, student-led approach to park design, during the comprehensive learning period at Kinuta and Kitami elementary schools. We used a three-step design in the program : first, identify the region’s assets and character ; second, develop individual views and group consensus around desired outcomes ; and third, to encourage ownership of the park’s design by the students. The first step of the process is the recognition of the region’s character through the production of a playground map by the students, after learning about the area’s natural resources and heritage through play-oriented tasks from the regional supervisor. The second step aimed to develop students’ analytical skills by encouraging them to think individually about the park’s design, then to build consensus through discussion and negotiation with their peers with the role of facilitator by university teachers and also with students practicing the role of facilitator for the university teacher and students. Finally, the third step aimed to inspire students’ confidence and sense of ownership of their park design, to enhance future engagement with the region’s stewardship. This regional educational program involved local administrations, elementary schools, universities and consultant specialist advisers, whose collective roles and responsibilities need to be clarified to ensure effective collaboration within the wider educational system., E, 3, P, 論文, Article}, pages = {74--82}, title = {小学校の地域学習プログラムにおける多様な主体の連携に関する考察─公園づくりを課題とした地域学習を事例として─}, volume = {63}, year = {}, yomi = {イリエ, テルアキ and マチダ, レイコ and ナカミチ, シンタロウ and ミヤバヤシ, シゲユキ} }