@article{oai:nodai.repo.nii.ac.jp:00000571, author = {新堀, 左智 and 日高 文子 and 上地 由朗 and Sachi, Niihori and Ayako Hidaka and Yoshiaki Kamiji}, issue = {1}, month = {2016-04-20}, note = {本研究は2013年に世田谷区立松ヶ丘幼稚園5歳児年長組を対象として実施した。幼稚園園庭のプランターを用いた「イネ栽培体験」を基軸に,園児や保護者を対象に「ポットイネの観察」を合わせた2つの活動を展開した。イネを通じた食育活動から,子どもが示した反応の記録と保護者に実施したアンケート結果を絡めて,本活動の効果や役割を検討した。子どもは,イネ栽培の導入として位置づけられる概要説明時から栽培期間,調整作業を終えるまで,イネに興味を持って積極的に向き合っていた。このことは,イネ栽培を通じた他者との関わりを含めて「楽しさ」の芽生えが作業を「遊び」にしていることに加え,植物栽培および食べ物つくりにとって格好の場である幼稚園で実施したことが要因になっていると考えられた。また,本活動によって子どもが興味を持ってイネと関わることにより植物を育てる面白さを感じ,自分のおコメを得るという目的意識の中で,責任感や連帯感,思いやりを育むといった多岐にわたる効果が得られた。, This study was carried out for five-year-old children who belong to senior classes at Matsugaoka Kindergarten of Setagaya-ku in 2013. We had two programs: one was "rice cultivation study" and the other "observation of some rice cultivars in pots" in the kindergarten yard. In these dietary education programs with rice, we analyzed effects and roles from the responses of children and the questionnaire results from their parents. The children were much interested in rice cultivation throughout the primary orientation, sowing, transplanting, harvesting, processing, and others. The factors in their responses were that "fun feelings" make the cultivation works into "play", and that these programs were carried out in the kindergarten, where it was well-fitted for plant cultivation and food production. In addition, we recognized the various effects that children could find the charm in the plant cultivation by treating rice plants, and foster the sense of responsibility, solidarity and warmth, in the consciousness of the purpose of obtaining their own rice., E, 3, KJ00009843659, 論文, Article}, pages = {18--27}, title = {イネ栽培学習が幼児教育にもたらす影響と役割に関する検証}, volume = {60}, year = {}, yomi = {ニイホリ, サチ and ヒダカ, アヤコ and カミジ, ヨシアキ} }