@article{oai:nodai.repo.nii.ac.jp:00000500, author = {安藤, 元一 and 上遠 岳彦 and 川嶋 舟 and Ando, Motokazu and Kamito Takehiko and Kawashima Shu}, issue = {4}, month = {2016-04-20}, note = {学生が大学入学前にどのような野生動物関連の知識と体験を有しているか,東京農大生を対象に2002年と2012年にアンケート調査した。野外で見たことのある動物は2002年には鳥類>哺乳類>魚類>爬虫類>両生類の順であったが,2012年には爬虫類,両生類,魚類が大きく減少した。後者は水辺などに行かねば見られない動物であることから,この10年間に若年層の自然に触れる機会が減少していると思われた。野生動物に関する知識や意識における10年間の変化は少なかった。野生動物の目撃場所では,自宅周辺や里山が多く,旅行中の目撃頻度は減少傾向にあった。学生がイメージできる野生動物関連職業の数は少なく,動物園や研究職など一部職種に集中していた。好きな日本産動物の上位は陸生の中・大型哺乳類で占められ,食虫目や翼手目への関心は極めて低かった。好きな世界の動物では動物園で見ることのできるライオン,パンダ,ゾウ,コアラ,トラなどの大型獣が上位であった。野生動物に関する情報源としては特定のテレビ番組が大きな役割を果たしており,本では動物図鑑がよく利用されていた。動物系学科で学ぶ学生(東京農業大学)と非動物系の学生(国際基督教大学)を比較すると,野生動物教育の経験を除いて,アンケート結果は類似しており,入学前における野生動物経験の多寡は大学選択に影響していなかった。動物系の異なる研究室(野生動物学と動物介在療法)に所属する学生の野生動物経験を比較したところ,回答傾向は概ね類似したが,後者では鳥類や獣害に対する関心が若干低かった。, Wildlife-related knowledge and experiences of freshman students during their pre-university ages were surveyed by questionnaire. Field encounter frequencies with animals in 2002 were in the order of birds>mammals>fish>reptiles>amphibians. In 2012 there were decreases in the frequency and species number of reptiles, amphibians and in particular fish, indicating that the younger generation was moving further away from nature. The most common mammals encountered in the field were raccoon dog, followed by fox, deer and monkey. Encounters mainly took place at Satoyama environments, while those during trips decreased. Big zoo mammals such as lion, panda and elephant were popular. TV programs were main sources of wildlife information. In particular some selected animal and nature programs had a strong influence. Animal encyclopedias played an important role as sources of wildlife information. The average number of wildlife-related jobs that students can conceive of was limited to 4.4, and their main focus was zoo keepers and researchers. Supply of job information as well as vocational education is needed. Comparing students of humanities course (International Christian University) and the animal science course (Tokyo University of Agriculture), their wildlife-related knowledge and experience during pre-university age were similar, except that the latter had stronger interests in zoos. Comparing students of different laboratories (wildlife and animal-facilitated-therapy), influence of laboratory research topics on their wildlife-consciousness was limited., E, 6, KJ00008376319, 論文, Article}, pages = {275--286}, title = {野生動物に関する大学入学前の経験変化と進路選択}, volume = {57}, year = {}, yomi = {アンドウ, モトカズ and カミト, タケヒコ and カワシマ, シュウ} }