@article{oai:nodai.repo.nii.ac.jp:00000454, author = {水庭, 千鶴子 and 荒井 歩 and 國井 洋一 and 栗田 和弥 and 鈴木 貢次郎 and Chizuko, MIZUNIWA and Ayumi ARAI and Yoichi KUNII and Kazuya KURITA and Kojiro SUZUKI}, issue = {2}, month = {2016-04-20}, note = {造園学において,「自然とのふれあい」や「ものづくり」は,造園の計画および設計,実際の施工等を学ぶための動機付けとして極めて重要な体験である。 近年,生活環境の都市化に伴い,自然とのふれあいやものづくりの体験ができる機会は減少する一方である。このような現状の中,造園学を学ぶ学生の自然とのふれあいやものづくり体験の実態はいかなる状況であるのかを把握するために造園学を学ぶ大学生625人に対するアンケート調査を行った。その結果,自然とのふれあいに関しては,幼少期から学童期まで日常的に体験するような川魚,海洋生物等の採取,カブト虫等の昆虫採取,昆虫や植物の標本づくりは男子で5~6割,女子で7~8割はほとんど体験がなかった。ものづくり体験のうちの,ものづくり体験は,「2 ~3回程度の体験」を「体験無し」に含まれるとすると,2割~5割の学生はものづくり体験がほとんどないことが明らかとなった。ケガの体験については,自然とのふれあいやものづくりの体験をほとんどしていないこともあり,カマで手を切ったり,重い石を落としたこと,脚立から落ちたり,木登りをしていて落ちたりしたことはほとんど体験がなかった。以上より,「自然とのふれあい」や「ものづくり」 の体験の機会は,終戦後,空間の消失と共に減少してきたといわれていることが確認できた。これらの結果を踏まえ,造園科学科として2010年度より大学教育のカリキュラムへ動機付けの基礎となる「造園体験実習」の教科を新たに組み込む必要性が生じた。, Both experience of contact with nature and handicraft are important in order to motivate the study of landscape architecture. Questionnaire surveys were conducted to investigate the actual situation of "experience of contact with nature" and "experience of handicraft" with 625 students studying at the department of landscape architecture. Fifty to eighty percent of the students did not "experience nature", for example by fishing in river or sea, collecting insects, making zoological or botanical specimen. Students who did not get "experience of handicraft" were from 50 to 20%. Half of the students did not have experience of using materials like brick, tree and shrub, flower, thinner, natural stone or tools, for example, pruning shears and saw. A slight injury, e.g. cutting a part of body with pruning shears, saw or sickle while gardening, rash from plants, being stung by wasp ant or hairy caterpillar, cutting a part of body with plants (e.g. Miscanthus sinensis Anderss.) or slipping out heavy stone had not been experienced by about half of the students. These experiences of nature or handicraft should be included in a curriculum in the field of landscape architecture soon, and then we must prepare the ground to allow such free experiences., E, 8, KJ00007242246, 論文, Article}, pages = {171--182}, title = {造園学を学ぶ大学生が体験した自然とのふれあいやものづくりに関する実態調査}, volume = {56}, year = {}, yomi = {ミズニワ, チヅコ and アライ, アユミ and クニイ, ヨウイチ and クリタ, カズヤ and スズキ, コウジロウ} }