@article{oai:nodai.repo.nii.ac.jp:00000275, author = {鈴江, 恵子 and 進士 五十八 and SUZUE, Keiko and SHINJI Isoya}, issue = {4}, month = {2016-04-20}, note = {本研究は,グリーン・ツーリズムを農家の片手間から第二の収入源に成長させ,田園産業と位置づけることに成功している最新のドイツの動向について,主としてカタログ資料により把握することを試みたものである。ツーリズムの提供者である農家民宿経営者や推進団体が,利用者の認識や関心をどのようにマーケティングに反映させているのかについては,資料分析に加えて現地関係者のヒヤリング等を参考にした。その概要は以下のとおりである。(1) ドイツの人々がグリーン・ツーリズムに持つイメージは家族との休暇旅行であり,新鮮な空気と清潔な環境に期待を抱いている。農家民宿経営者はかなり正確にこのことを理解しており,適切なマーケティングを行っている。また,推進組織も需要喚起のため利用者の関心を喚起するイメージ戦略を持ち,経営者と協力して顧客拡大に努めている。(2) 農家民宿が発展した理由のひとつが推進団体による品質等級制度の導入である。一般の宿泊施設との比較が可能になったことで顧客に対するサービス等の情報の透明性と利便性が向上し,ビジネスの基盤が確立された。農家の経営者は本制度を積極的に導入しているが,競合に勝つため施設は,大規模化,高級化する傾向が強くなっている。(3) 農家民宿の数が一定規模に達した現在,地域や特性による差別化が求められている。推進団体も農家民宿経営者もそれぞれ顧客層に合わせたターゲット・マーケティングを行っており,ドイツのグリーン・ツーリズムはかなり多様化している。(4) グリーン・ツーリズムをビジネスとして定着させることができた背景には,全国・地方レベルの推進組織や農家民宿経営者が協力してマーケットを開発したことがある。しかし,日本との最大の違いは,ドイツでは個々の農家が経営者としての意識を持ち,競争優位の精神でビジネスに取り組んでいることである。, The goal of this study is to identify and to recommend an approach for Japan to promote green tourism. For this purpose, the authors looked at Germany's experience where green tourism has become a successful second business for farmers. The analysis focused on the marketing of green tourism by farmers and publicity organizations that have succeeded in responding to customer expectations. The result is summarized as follows : (1) Public perception of green tourism is a family trip with an expectation of fresh air and a clean environment. Farmers understand this well and provide well-suited marketing. Publicity organizations support farmers by implementing image enhancing programs. (2) One of the main reasons why green tourism is so successful in Germany is the introduction of a quality assurance system by DLG (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft e.V.). It provides transparency for visitors when they select hotels and farms. Although farmers are very active in introducing the system, they are encouraged to invest in the renovation of houses and facilities. Due to this, traditional farm house accommodation has been replaced by apartment/cottage type facilities. (3) The number of farm houses offering green tourism has reached a certain level and farmers are seeking ways of differentiating their business from others. Both farmers and publicity organizations are focusing their marketing and a wider variety of green tourism is now on offer. (4)Although the success of green tourism depends on the joint effort of farmers and publicity organizations, the most important factor is that each farmer has a sense of business and a desire to take advantage of opportunities., E, 2, KJ00004484564, 論文, Article}, pages = {167--176}, title = {カタログ分析によるドイツのグリーン・ツーリズムの動向と農家のマーケティング方策}, volume = {51}, year = {}, yomi = {スズエ, ケイコ and シンジ, シソヤ} }